Det här är en fängelsehåla där du kommer att se fram emot en ordentlig strykning
Ta en dungeon crawling roguelike och rytm spel och krossa dem tillsammans kan verka lite inkonsekvent vid första anblicken. Men det tar inte lång tid för Crypt of the NecroDancer att bevisa att de två inte bara fungerar bra tillsammans, utan kompletterar varandra perfekt.
Släpp inte takten
När jag först såg Crypt of the NecroDancer trodde jag att jag visste vad jag hade att vänta mig - ett turordningsbaserat roguelike med slumpmässigt genererade rutnätsdungeoner att kämpa mig igenom. Och jag hade rätt... Typ.
Du måste verkligen ta dig igenom dungeoner och röra dig en ruta i taget, medan fiender matchar varje handling med en rörelse eller attack av sina egna - som ett stort schackspel. Dessutom, i klassisk roguelike-stil, återställer döden din framgång och lämnar dig bara med de få värdefulla diamanter du kanske har samlat på din senaste runda för att förbättra din karaktär och världen för kommande försök.
Vad jag inte förväntade mig var att du skulle behöva göra allt detta i takt. Dumt, jag vet, med ett namn som Crypt of the NecroDancer borde jag förmodligen ha kopplat ihop två och två. Men varje drag du gör måste göras i takt med den fantastiska musiken.
Det är bara genom att hoppa vid exakt rätt ögonblick som du effektivt kan attackera och röra dig. Ännu viktigare är att varje 16-bitars pixelkonstfiende också rör sig i takt. Detta innebär att även när du missar en takt kan den gröna slemmen, Minotauren eller andra odjur fortfarande attackera dig - vilket förskjuter spelet från turordningsbaserat till rytmiskt.
Rytmbataljer
Denna mekanik känns initialt som om den bara har kastats in för att frustrera, men dess skönhet avslöjas snart. Genom att tvinga dina rörelser behåller det taktiken och strategin hos ett roguelike - men tvingar fram en mycket snabbare tankeprocess. Inte bara behöver du rytm, du behöver också taktik.
Att lära sig fiendernas attackmönster och rörelse är avgörande för att knäcka den snabba strategiska pussel som varje slumpmässigt genererad nivå presenterar när du tar dig till utgången. Att lära sig hur blå slem rör sig varannan takt, eller hur skelett höjer sina armar innan de attackerar, binder samman rytm och taktik på ett verkligt unikt sätt - skapar något som kräver noggrant övervägande och snabba reaktioner i en enda stund.
På så sätt väver musiken och rytmen sig in i alla aspekter av Crypt of the NecroDancer - vilket är särskilt lyckligt eftersom varje melodi är fantastisk. Varje nivå har sin egen unika låt för att markera din framgång ner i NecroDancers fängelse. Var och en av soundtrackens chiptunes har en tillfredsställande solid takt, och jag utmanar dig att inte nicka medan du spelar. Jag vet att jag gjorde det, även när jag spelade på min bärbara dator på ett café.
Snälla sluta inte musiken
Crypt of the NecroDancer har på ett fantastiskt sätt vävt samman sin musik och sina fängslande mekanismer, vilket skapar något verkligen speciellt. Det kan verka strängt svårt tills du lär dig mönstren och taktikerna, men att starta om känns aldrig som ett straff eftersom det bara att tappa takten är konsekvent så tillfredsställande.
Användarrecensioner om Crypt of the NecroDancer
Har du provat Crypt of the NecroDancer? Var den första att lämna din åsikt!